Fachbereichsbibliothek Bühlplatz FBB

Öffnungszeiten

Die Fachbereichsbibliothek Bühlplatz FBB ist die UB-Teilbibliothek für Medizin, Biologie und Geologie. Ihre Dienstleistungen stehen allen interessierten Personen offen. Ihr Bestand ist jedoch auf die Bedürfnisse der Forschenden, Dozierenden und Studierenden der Universität Bern ausgerichtet.

cUBe · Online-Informationen erkunden

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Erkunden Sie unsere umfangreichen digitalen Angebote mit Hilfe des physischen Webs gleich vor Ort. Was das physische Web ist und wie Sie es mit Ihrem Mobilgerät nutzen können, erfahren Sie auf


Complete Anatomy und andere Apps

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Complete Anatomy, MIAMED AMBOSS, BrowZine, UpToDate & Access Medicine: Die Installationsanleitungen inklusive Download-Links zu den für Sie kostenlosen Apps der FBB finden Sie hier:

Anatomische Modelle zur Ausleihe innerhalb der FBB

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Die Fachbereichsbibliothek Bühlplatz bietet neu eine Sammlung anatomischer Modelle zum Ausleihen innerhalb der FBB. Folgende Fotos geben eine Übersicht über die verfügbaren Modelle, während die Videos das Auseinander- und Zusammenbauen illustrieren:

Die Fachbereichsbibliothek Bühlplatz FBB hält Bestände in:

  • Vorklinische Medizin
  • Klinische Medizin
  • Biologie
  • Geologie
  • Hilfswissenschaften (Informatik, Physik, Chemie, Mathematik mit Schwerpunkt Statistik)

Die FBB ist durch einen Kurierdienst mit verschiedenen universitären Bibliotheken in Bern und in der Deutschschweiz verbunden.

Neu in der FBB

Der Service der FBB in Bildern

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Eine virtuelle Tour durch die FBB und ihre Dienstleistungen.

Arbeitsplätze

  • Arbeitsplätze
  • 38 Carrels zur freien Verfügung (first come, first served)
  • 140 Lernplätze in der "Silent Zone" (Erdgeschoss)
  • 13 Gruppenarbeitsplätze à 4 Personen in der Flüsterzone (Obergeschoss)
  • 8 Gruppenräume à 10-12 Arbeitsplätzen und 2 Gruppenräume à 16-20 Arbeitsplätzen mit Belegungsplan online. Für Reservierungen ausserhalb der belegten Zeiten bitte Formulare neben den Türen ausfüllen. Onlinereservationen haben jedoch Vorrang
  • Mac-Pool-Raum mit 20 Mac-Arbeitsplätzen für Personen mit Uniaccount
  • Reservierbarer Schulungsraum mit 24 PC-Arbeitsplätzen für Angehörige der Universität, keine Vermietung an Externe möglich
  • W-LAN ist für Personen mit Uniaccount in der ganzen Bibliothek vorhanden. Mit einem VPN-Zugriff können Sie mit dieser Berechtigung auch von Zuhause aus e-Medien konsultieren
  • Hier finden Sie die Video-Kurzanleitung "how to connect to WLAN"

Infrastruktur

  • Vermietung von 65 Schliessfächern pro halbes Jahr Fr. 20.-
  • Abschliessbare Garderoben
  • Uniprintkopierer, -Scanner, -Drucker schwarz-weiss und farbig (zwischen Fr. .-02 und 1.40)
  • Spiralbindegerät
  • Validierungsstation für Unicards
  • Kaffeeautomat im ersten Stock des Zellbiologischen Zentrums
  • Weitere Verpflegungsmöglichkeiten finden Sie hier.
  • Leseecke mit Tageszeitungen (Bund, BZ, NZZ)

Ausleihe

  • Die Ausleih- und Benutzungsbedingungen basieren auf dem Benutzungsreglement der UB.
  • Für die Ausleihe benötigen Sie ein Benutzungskonto.
  • Online oder an unserer Theke vor Ort können Sie sich einschreiben. Die Einschreibung ist kostenlos.
  • Die meisten Medien können Sie über den Katalog swissbib Basel/Bern bestellen.
  • Hier finden Sie die Anleitung zum Recherchieren und Bestellen.
  • Wir garantieren für regulär ausleihbare Medien eine Leihfrist von 4 Wochen. Falls keine Reservation vorliegt, wird sie automatisch zweimal um 4 Wochen verlängert. Für Bücher aus der Basisliteraturliste gilt eine eintägige Ausleihfrist (Bücher mit blauem Punkt). Achtung: Die Mahnfristen sind bei diesen Büchern wesentlich kürzer (1 Tag).
  • Personen mit Reservationen auf ausgeliehene Medien werden bei deren Eintreffen benachrichtigt.
  • Bestellungen stehen nach Eintreffen während 5 Arbeitstagen an der Ausleihtheke zum Abholen bereit.
  • Verlängerungen können Sie über Ihr Benutzerkonto in den meisten Fällen online vornehmen.
  • An unserer Theke vor Ort oder in jeder anderen Kurierbibliothek können Sie unsere Bücher zurückbringen. Für Mahnungen von nicht termingerecht zurückgebrachten Medien wird eine Gebühr erhoben.
  • Die FBB ist Abholort für Kurierbücher.
  • An unserer Ausleihtheke, online oder per Email erhalten Sie Auskunft über allgemeine bibliothekarische Fragen.

Internationaler Buchlieferdienst (Fernleihe)

Bestellformular Fernleihe

Für eine Verlängerung der bestellten Dokumente nutzen Sie bitte folgendes Formular:
Verlängerungsformular Fernleihe

Bestellformular Artikellieferdienst (wird durch das Document Delivery Team in der Bibliothek vonRoll bearbeitet)

Weitere Informationen zu diesen Dienstleistungen und zu den Tarifen

 

 

Das Team Wissenschaftliche Dienstleistungen unterrichtet folgende Kurse:

Lehre

  • Literaturrecherche für die Masterarbeit (Vorlesungen, Tutorien, e-Tutoriuen)

Forschung
Unterstützung für Publikationen, für die eine sorgfältige Literaturrecherche Voraussetzung ist, wie systematic reviews, HTAs, clinical guidelines:

  • Schulungen - allgemein oder für die Bedürfnisse Ihrer Forschungsgruppe
  • Mitarbeit bei der Literaturrecherche
  • Peer-review Ihrer Literaturrecherche
  • Durchführung der Literaturrecherche
Scientific Writing Courses with Dr. Kali Tal: To sign up please email kali.tal@ub.unibe.ch. Participants should have English at a C1 level or higher. Please bring a laptop. Courses take place in the Fachbereichsbibliothek Bühlplatz, room B179 (upper floor, last room).
Course Title Description Audience / Prerequisites Date 2018
Scientific writing for beginners: Introduction to the IMRaD format An introduction to  the basic components of scientific papers written in the IMRaD format: "Introduction, Methods, Results and Conclusion" Learn techniques for reading and writing scientific papers, summarizing them, and using them in your work. Many papers in medicine also make use of checklists (STROBE, EQUATOR, etc.), so this course introduces the most commonly used checklists in medical research, and explains how to use them in paper writing. Any person studying or working in medicine who needs an introduction to the most common format in scientific writing. Feb 21
14:00-17:00
Abstract Writing Writing an abstract is one of the first skills that scientific and medical writers must master.  This course helps writers answer the series of questions that an abstract must address. It covers free text and structured abstracts, and shows writers how to condense longer abstracts to meet requirements for lower word counts. Students will practice reading and analyzing abstracts, and crafting and editing their own. Medical researchers or clinicians who want to write solid abstracts for conferences or papers. Please bring a project or paper to summarize in an abstract. Feb 28
14:00-17:00
Improve Your Medical Writing in English: Focus on the Paragraph This course is designed to address common problems faced by non-native speakers who write medical papers in English. It demonstrates a clear method for building powerful English paragraphs, the foundation of good writing in English. Participants will read and analyze paragraphs, and draft and edit their own, and will leave the course with a plan to ensure that their English writing continues to improve. Any person studying or working in medicine who would like to improve their writing in English.
Mar 15
14:00-18:00
Storytelling for Medical Researchers & Clinicians Like other writers, scientists must use narrative to capture the imagination and interest of the reader. They must define a problem that needs to be solved, show how the problem was solved, and offer the reader  a satisfying resolution. This course simplifies the process of scientific storytelling and offers practical advice for making your story more attractive and relevant, whether it is contained in a conference abstract, a presentation, an article, a grant proposal, or a scientific report. Any medical researcher or clinician who needs to share their work with colleagues or the public. Please bring a project  you would to describe. Mar 29
14:00-17:00
What's my message? The heart of the scientific paper A short workshop on refining the message of your paper.  A message is the main point you would like your audience to take away from reading the paper.  Usually, it is your main finding(s), plus their implication(s).  A clear message sentence is used both in the abstract and the final sentence of a paper. This course is most useful to students who have completed data collection and analysis, and have identified their main findings.  Along with crafting message sentences, we will discuss how to use your message to choose a target journal for your article, and to organize the structure of your scientific paper. Medical researchers or clinicians who must write articles, conference abstracts, summaries,  or reports. Please bring a research project for which you have completed data collection and analysis. Apr 26
14:00-17:00
Outlining the Scientific Paper Outlining is a useful skill, though it is rarely taught in Europe.  It offers a quick and flexible way to organize and reorganize scientifc work for papers or presentations, and is especially helpful for writing in English. The outlining process begins long before the article is written, and helps scientists keep track of completed and pending writing tasks.  This course demonstrates the use of the outline function of your word processor to structure and continuously revise the format of your paper (or other scientific document). from first steps to final revisions and responses to reviewers. Medical researchers or clinicians who must write articles, reports, or who wish to submit grant applications. Please bring a research project about which you wish to write.  It is best if you have already collected data and have at least some initial results. May 09
14:00-17:00
Writing the Introduction to the Scientific Paper What goes in your Introduction? This is often a hard question for scientists to answer, because you always know so much more than can fit into a small space. This course explains how to use the Introduction to set up the scientific narrative that you will tell in your paper. The Introduction is broken down, so you will learn the function of each paragraph in the Introduction. it will teach you to effectively match your Introduction to the requirements of your target journal. Medical researchers or clinicians who must write articles, reports, or who wish to submit grant applications. Please bring a research project for which you have completed data collection and analysis. Jun 06
14:00-17:00
Writing the Methods & Results sections of the scientific paper This course offers a set of evidence-based rules for writing clear and consistent Methods and Results sections.  It encourages writers, and gives them the tools to start writing Methods sections early in the research process, and to incrementally build Results sections that match you methods. Medical researchers or clinicians who must write articles, reports, or who wish to submit grant applications. Please bring a research project for which you have completed data collection and analysis. Jun 20
14:00-17:00
Writing the Discussion section of a scientific paper Many medical researchers and clinicians find writing the Discussion the most complicated and challening part of writing a scientific paper.  This course offers you clear, evidence-based rules for writing your Discussion, so you are always sure what belongs in ths sections… and what does not. The Discussion is broken down to the paragraph level, and the function of each paragraph is explained.
Medical researchers or clinicians who must write articles, reports, or who wish to submit grant applications. Please bring a research project for which you have completed data collection and analysis. Jul 04
14:00-17:00
Introduction to Grant Writing What do funders want to see in your grant application?  This course will help you figure that out, and to tell your scientific story so that the importance and urgency of your project is vividly clear to funders. It will instroduce all aspects of grant writing, from choosing the right grant, writing short and long proposals, and presenting your work to a review board. Medical researchers or clinicians who want to write grant applications. Jul 18
14:00-18:00
Integratng Slides into an Effective Presentation Everyone has endured terrible PowerPoint presentations.  A bad presentation is easy to recognize, but how do you make sure your presentation is good?  This course gives you some simple rules to follow when creating slides to accompany your medical research or clinical talks. Participants will analyze presentations, give their own very short presentation, and receive constructive critique. Medical researchers or clinicians who want to give better presentations. If you have them, feel free to bring existing slides that you would like to improve. Aug 08
14:00-17:00
Presenting Yourself: Showcasing your accomplishments in applications Self-presentation is difficult for many resarchers, and especially those from cultures where self-promotion is not encouraged.  This course focuses on how best to ensure that potential employers, funders, and collaborators gain a positive and realistic picture of the skills and experiences you can bring to your projects.  We will discuss CVs, job application letters, grant applications, and other situations in which scientists can and should self-promote.  Students will have the chance to revise their own CVs and work on their own career plans, to create a basis for future applications. Medical researchers or clinicians who must promote their work and demonstrate their skill and experience to others. Aug 15
14:00-17:00

Leitung

Wissenschaftliche Dienstleistungen Medizin

Fachreferat

Medienbearbeitung und Ausleihe

Kommunikation und Ausleihe

Abend- und Wochenenddienst