Fachbereichsbibliothek Bühlplatz FBB

Öffnungszeiten

Die Fachbereichsbibliothek Bühlplatz FBB ist die UB-Teilbibliothek für Medizin, Biologie und Geologie. Ihre Dienstleistungen stehen allen interessierten Personen offen. Ihr Bestand ist jedoch auf die Bedürfnisse der Forschenden, Dozierenden und Studierenden der Universität Bern ausgerichtet.

Die Fachbereichsbibliothek Bühlplatz FBB hält Bestände in:

  • Vorklinische Medizin
  • Klinische Medizin
  • Biologie
  • Geologie
  • Hilfswissenschaften (Informatik, Physik, Chemie, Mathematik mit Schwerpunkt Statistik)

Die FBB ist durch einen Kurierdienst mit verschiedenen universitären Bibliotheken in Bern und in der Deutschschweiz verbunden.

Neu in der FBB

Der Service der FBB in Bildern

Eine virtuelle Tour durch die FBB und ihre Dienstleistungen.

Arbeitsplätze

  • Arbeitsplätze
  • 38 Carrels zur freien Verfügung (first come, first served)
  • 140 Lernplätze in der "Silent Zone" (Erdgeschoss)
  • 13 Gruppenarbeitsplätze à 4 Personen in der Flüsterzone (Obergeschoss)
  • 8 Gruppenräume à 10-12 Arbeitsplätzen und 2 Gruppenräume à 16-20 Arbeitsplätzen mit Belegungsplan online. Für Reservierungen ausserhalb der belegten Zeiten bitte Formulare neben den Türen ausfüllen. Onlinereservationen haben jedoch Vorrang
  • Mac-Pool-Raum mit 20 Mac-Arbeitsplätzen für Personen mit Uniaccount
  • Reservierbarer Schulungsraum mit 24 PC-Arbeitsplätzen für Angehörige der Universität, keine Vermietung an Externe möglich
  • W-LAN ist für Personen mit Uniaccount in der ganzen Bibliothek vorhanden. Mit einem VPN-Zugriff können Sie mit dieser Berechtigung auch von Zuhause aus e-Medien konsultieren
  • Hier finden Sie die Video-Kurzanleitung "how to connect to WLAN"

Infrastruktur

  • Vermietung von 65 Schliessfächern pro halbes Jahr Fr. 20.-
  • Abschliessbare Garderoben
  • Uniprint-Gerät (Kopieren, Scannen, Drucken) schwarz-weiss und farbig (zwischen Fr. .-02 und 1.40)
  • Spiralbindegerät
  • Validierungsstation für Unicards
  • Kaffeeautomat im ersten Stock des Zellbiologischen Zentrums
  • Weitere Verpflegungsmöglichkeiten finden Sie hier.
  • Leseecke mit Tageszeitungen (Bund, BZ, NZZ)

Ausleihe

  • Die Ausleih- und Benutzungsbedingungen basieren auf dem Benutzungsreglement der UB.
  • Für die Ausleihe benötigen Sie ein Benutzungskonto.
  • Online oder an unserer Theke vor Ort können Sie sich einschreiben. Die Einschreibung ist kostenlos.
  • Die meisten Medien können Sie über den Katalog swissbib Basel/Bern bestellen.
  • Hier finden Sie die Anleitung zum Recherchieren und Bestellen.
  • Wir garantieren für regulär ausleihbare Medien eine Leihfrist von 4 Wochen. Falls keine Reservation vorliegt, wird sie automatisch zweimal um 4 Wochen verlängert. Für Bücher aus der Basisliteraturliste gilt eine eintägige Leihfrist (Bücher mit blauem Punkt). Achtung: Die Mahnfristen sind bei diesen Büchern wesentlich kürzer (1 Tag).
  • Personen mit Reservationen auf ausgeliehene Medien werden bei deren Eintreffen benachrichtigt.
  • Bestellungen stehen nach Eintreffen während 5 Arbeitstagen an der Ausleihtheke zum Abholen bereit.
  • Verlängerungen können Sie über Ihr Benutzungskonto in den meisten Fällen online vornehmen.
  • An unserer Theke vor Ort oder in jeder anderen Kurierbibliothek können Sie unsere Bücher zurückbringen. Für Mahnungen von nicht termingerecht zurückgebrachten Medien wird eine Gebühr erhoben.
  • Die FBB ist Abholort für Kurierbücher.
  • An unserer Ausleihtheke, online oder per Email erhalten Sie Auskunft über allgemeine bibliothekarische Fragen.
  • Zu den Abend- und Wochendendöffnungszeiten besteht ein eingeschränkter Service. Ausleihe, Rückgabe und Verlängerung sind möglich, andere Dienstleistungen wie z.B. Neueinschreibungen hingegen nicht. Diese Regelung gilt werktags ab 18:00.

Internationaler Buchlieferdienst (Fernleihe)

Bestellformular Fernleihe (wird durch das Fernleihe-Team in der Bibliothek vonRoll bearbeitet, die FBB kann aber als Abholort angewählt werden)

Für eine Verlängerung der bestellten Dokumente nutzen Sie bitte folgendes Formular:
Verlängerungsformular Fernleihe

Bestellformular Artikellieferdienst (wird durch das Document Delivery-Team in der Bibliothek vonRoll bearbeitet)

Weitere Informationen zu diesen Dienstleistungen und zu den Tarifen

 

 

Wir bieten Unterstützung bei der systematischen Literaturrecherche für Studierende, Kliniker und Forscher/innen.

Wenn Sie selbst oder einer Ihrer Studierenden eine Dissertation schreiben, helfen wir mit der Literaturrecherche für eine systematische (oder andere Art von) Überblicksarbeit (Systematic Review), andere Publikation oder einen Forschungsförderungsantrag. Unter anderem beraten wir Sie, in welchen Datenbanken Sie für Ihr Thema recherchieren sollten, wir überprüfen Ihre Suchstrategie, helfen bei der Suche nach grauer Literatur, diskutieren verschiedene Suchstrategien, leiten Sie zur korrekten Dokumentation der Literaturrecherche an, sowie zum Verfassen des Methodenkapitels.  Wir können auch die die Entwicklung Ihre Literaturrecherche eigenverantwortlich übernehmen; dann steuern wir Strategie und Ergebnisse zur Publikation bei (nur für Forscher/innen).

Kurse

Kurse in systematischer Literaturrecherche und evidenzbasierter Medizin
- Lehrveranstaltungen für die Medizinische Fakultät und die Zahnmedizinischen Kliniken
- Spezielle Kurse für Ihre Institution, Abteilung oder Gruppe
- Kurse für Medizinstudenten an der FBB zur Unterstützung spezifischer Literaturrecherchen

Individuelle Unterstützung

- Unterstützung für die Literaturrecherche der Masterarbeit (Pilotphase)
- Unterstützung für die Literaturrecherche für medizinische Dissertationen (in Vorbereitung)

Auftragsrecherchen

Unterstützung für Publikationen, die eine sorgfältige Literaturrecherche erfordern, wie Systematic Reviews, HTAs, klinische Richtlinien
- Mitarbeit an Ihrer Literatursuche
- Peer-Review von Suchstrategien
- Literaturrecherche für Ihre Publikation (mit zu verhandelnder Co-Autorschaft)

Tarife

Diese Dienstleistungen sind für Master Studierenden kostenlos. Kliniker und Forscher/innen zahlen folgende Gebührensätze:
Wenn Sie an der Universität Bern angegliedert sind: Lehraufträge: 255 Fr./h, Auftragsrecherche 88 Fr./h.
Für externe Anfragen oder spezielle Kurse fordern Sie bitte ein Angebot an.

Kontakt

support_med@ub.unibe.ch

Beratungstermin buchen

Bitte füllen Sie das folgende Formular aus und senden Sie es an support_med@ub.unibe.ch.
Um sicher zu gehen, dass Sie unsere Unterstützung pünktlich bekommen, buchen Sie Ihre Sitzung bitte rechtzeitig! Vielen Dank!

Scientific Writing Courses with Dr. Kali Tal: To sign up please use the ILIAS-links at the bottom of this page or email kali.tal@ub.unibe.ch. Participants should have English at a C1 level or higher. Please bring a laptop. Courses take place in the Fachbereichsbibliothek Bühlplatz, room B179 (upper floor, last room).
Course Title Description Date 2019
Improve Your Scientific Writing in English: Focus on the Paragraph This course is designed to address common problems faced by non-native speakers who write medical papers in English. It demonstrates a clear method for building powerful English paragraphs, the foundation of good writing in English. Participants will read and analyze paragraphs, and draft and edit their own, and will leave the course with a plan to ensure that their English writing continues to improve. Useful for any person studying or working in medicine who would like a clear and easy route to improving their writing in English.

Bring a laptop or a pad to take notes on.

Register here.

Feb 27,

14:00-18:00

Storytelling for Medical Researchers & Clinicians Like other writers, scientists must use narrative to capture the imagination and interest of the reader. They must define a problem that needs to be solved, show how the problem was solved, and offer the reader a satisfying resolution. This course simplifies the process of scientific storytelling and offers practical advice for making your story more attractive and relevant, whether it is contained in a conference abstract, a presentation, an article, a grant proposal, or a scientific report. Storytelling techniques are essential to any medical researcher or clinician who needs to share their work with colleagues or the public. Please bring a project you would to describe.

Bring a laptop or a pad to take notes on.

Register here.

Mar 12,

14:00-17:00

What's my message? The Heart of the Scientific Paper A short workshop on refining the message of your paper.  A message is the main point you would like your audience to take away from reading the paper.  Usually, it is your main finding(s), plus its implication(s).  A clear message sentence is used both in the abstract and the final sentence of a paper. This course is most useful to students who have completed data collection and analysis and have identified their main findings.  Along with crafting message sentences, we will discuss how to use your message to choose a target journal for your article, and to organize the structure of your scientific paper. Useful for medical researchers or clinicians who must write articles, conference abstracts, summaries or reports. Please bring a research project for which you have completed data collection and analysis.

Bring a laptop or a pad to take notes on.

Register here.

March 26,

15:00-17:00

Outlining the Scientific Paper Outlining is a useful skill, though it is rarely taught in Europe.  It offers a quick and flexible way to organize and reorganize scientific work for papers or presentations and is especially helpful for writing in English. The outlining process begins long before the article is written, and helps scientists keep track of completed and pending writing tasks.  This course demonstrates the use of the outline function of your word processor to structure and continuously revise the format of your paper (or other scientific documents) from first steps to final revisions. It will also be useful when you respond to reviewers. Outlining is a useful tool for medical researchers or clinicians who must write articles, reports, or who wish to submit grant applications. Please bring a research project about which you wish to write.  It is best if you have already collected data and have at least some initial results.

Bring a laptop or a pad to take notes on.

Register here.

April 9,

14:00-17:00

Managing Co-Authors and the Ethics of Authorship Writers often have questions about the nature of authorship, the requirements for inclusion as an author, and the ordering of authors. Collaborating with other authors is also sometimes a challenge. This course is designed to help you with both practical and ethical aspects of authoring. It introduces checklists and organisational tools to help you communicate with co-authors, set and keep deadlines, document contributions, resolve conflicts, and ensure authors and their institutions receive proper credit for their work.

Bring a laptop or a pad to take notes on.

Register here.

April 24,

14:00-17:00

Writing the Introduction to a Scientific Paper What goes in your Introduction? This is often a hard question for scientists to answer, because you always know so much more than can fit into a small space. This course explains how to use the Introduction to set up the scientific narrative that you will tell in your paper. The Introduction is broken down, so you can see the function of each paragraph. I will teach you to effectively match your Introduction to the requirements of your target journal. Designed for medical researchers or clinicians who must write articles, reports, or who wish to submit grant applications. Please bring a research project for which you have completed data collection and analysis.

Bring a laptop or a pad to take notes on.

Register here.

May 8,

14:00-17:00

Writing the Methods & Results Sections of a Scientific Paper This course offers a set of evidence-based rules for writing clear and consistent Methods and Results sections.  It encourages writers and gives them the tools to start writing Methods sections early in the research process, and to incrementally build Results sections that match your methods. Designed for medical researchers or clinicians who must write articles, reports, or who wish to submit grant applications. Please bring a research project for which you have completed data collection and analysis.

Bring a laptop or a pad to take notes on.

Register here.

May 22,

14:00-17:00

Writing the Discussion Section of a Scientific Paper Many medical researchers and clinicians find writing the Discussion the most complicated and challenging part of writing a scientific paper.  This course offers you clear, evidence-based rules for writing your Discussion, so you are always sure what belongs in this section… and what does not. I break the Discussion down to the paragraph level and explain the function of each paragraph.  Designed for medical researchers or clinicians who must write articles, reports, or who wish to submit grant applications. Please bring a research project for which you have completed data collection and analysis.

Bring a laptop or a pad to take notes on.

Register here.

June 5,

14:00-17:00

Abstract Writing Writing an abstract is one of the first skills that scientific and medical writers must master.  This course helps writers answer the series of questions that an abstract must address. It covers free text and structured abstracts and shows writers how to condense longer abstracts to meet requirements for lower word counts. Students will practice reading and analyzing abstracts, and crafting and editing their own. Designed for medical researchers or clinicians who want to write solid abstracts for conferences or papers. Please bring a project or paper to summarize in an abstract.

Bring a laptop or a pad to take notes on.

Register here.

June 19,

14:00-17:00

Introduction to Grant Writing  

What do funders want to see in your grant application?  This course will help you figure that out and tell your scientific story so that the importance and urgency of your project is vividly clear to funders. It will introduce all aspects of grant writing, from choosing the right grant, writing short and long proposals, and presenting your work to a review board. This is essential information for any medical researcher or clinician who will need to write a grant application and applies to most grants and funding proposals.  This is a good introductory workshop for researchers who intend to take more advanced workshops targeted to specific grants.

Bring a laptop or a pad to take notes on.

Register here.

Jul 31,

14:00-18:00

Presentation Skills for Medical Researchers: Increase the Effectiveness of Your Conference Talks, Posters, and Job Presentations Everyone has endured terrible presentations.  Poor presentations are easy to recognize, but how do you make sure your presentation is good?  This course gives you some simple rules to follow for improving your presentation skills, from speech and stance, to creating effective slides, to fully engaging your audience. Participants will watch and analyze presentations and identify their own strengths and weaknesses. Designed for medical researchers or clinicians who want to give better formal presentations and improve their skill at extemporaneous presentation.

Bring a laptop or a pad to take notes on.

Register here.

Aug 14,

14:00-17:00

Effective Tables, Figures and Slides: Basic Graphic Design for Medical Researchers Researchers present visual data to make concepts and information easier for their audiences to grasp, but few researchers are taught basic principles of graphic design. This course will quickly familiarize you with best practices in data presentation, including the use of color, images, animations, and other tips and tricks for making sure that your images get your message across without distracting or confusing your reader.  Participants will analyze images on tables, figures and slides, identify their strengths and weaknesses, and learn techniques to improve them. Designed for medical researchers or clinicians who want to more effectively use images and tables to support their text. If you have them, feel free to bring existing slides that you would like to improve.

Bring a laptop or a pad to take notes on.

Register here.

Aug 28,

14:00-17:00

Standing Out From the Crowd: Showcasing Your Accomplishments in Grant Applications & Job Interviews Self-presentation is difficult for many researchers, and especially those from cultures where self-promotion is not encouraged.  This course focuses on how best to ensure that potential employers, funders, and collaborators gain a positive and realistic picture of the skills and experiences you bring to your projects.  We will discuss CVs, job application letters, grant applications, and other documents in which scientists can and should self-promote.  Participants will have the chance to revise their own CVs and work on their own career plans and applications. This course is useful to medical researchers or clinicians who must promote their work and demonstrate their skills and experience to others. Feel free to bring existing slides/images/tables that you would like to improve.

Bring a laptop or a pad to take notes on.

Register here.

Sep 10,

14:00-17:00

Fachreferat

Wissenschaftliche Dienstleistungen Medizin

Medienbearbeitung und Ausleihe

Benutzung

Complete Anatomy und andere Apps

Complete Anatomy, MIAMED AMBOSS, BrowZine, UpToDate & Access Medicine: Die Installationsanleitungen inklusive Download-Links zu den für Sie kostenlosen Apps der FBB finden Sie hier:

Anatomische Modelle zur Ausleihe innerhalb der FBB

Die Fachbereichsbibliothek Bühlplatz bietet neu eine Sammlung anatomischer Modelle zum Ausleihen innerhalb der FBB. Folgende Fotos geben eine Übersicht über die verfügbaren Modelle, während die Videos das Auseinander- und Zusammenbauen illustrieren:

cUBe · Online-Informationen erkunden

Erkunden Sie unsere umfangreichen digitalen Angebote mit Hilfe des physischen Webs gleich vor Ort. Was das physische Web ist und wie Sie es mit Ihrem Mobilgerät nutzen können, erfahren Sie auf